Державні закупівлі – новели законодавства
22 квітня 2014 р. в. о. Президента України підписав Закон України про здійснення державних закупівель у новій редакції (№4587).
Документом, зокрема, передбачено:
скоротити перелік випадків, на які не поширюється дія Закону з метою запобігання безконтрольного використання державних коштів, прозорості та відкритості сфери державних закупівель - із 44 до 10 стандартно прийнятих винятків;
визначити поняття замовників згідно з принципами Директив ЄС;
адаптувати процедури закупівлі в одного учасника згідно з практикою застосування подібної процедури в Європейських країнах;
скоротити перелік підстав для застосування неконкурентної процедури з метою зменшення випадків її застосування;
скасувати необхідність розміщення інформації в державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель та у міжнародному інформаційному виданні з питань державних закупівель, залишивши при цьому обов’язковість оприлюднення цієї інформації на веб-порталі Уповноваженого органу з метою спрощення доступності, розміщення інформації про державні закупівлі, економії бюджетних коштів, що витрачаються на опублікування такої інформації та забезпечення прозорості доступу до інформації про державні закупівлі;
передбачити оприлюдненнярічних планів на веб-порталі Уповноваженого органубез зобов’язання їх надіслання Мінекономрозвитку з метою забезпечення економії державних коштів та спрощення доступу громадськості до інформації про заплановані державні закупівлі.
Новий закон знімає ключові корупційні ризики у тендерних закупівлях:
забороняє учасникам, пов'язаним з членами тендерних комітетів, брати участь у закупівлях;
зобов'язує оприлюднювати інформацію про субпідрядників (захист проти фірм-прокладок) та звітувати про закупівлі за власні кошти.
Закон також дозволяє громадським організаціям бути присутніми при розкритті тендерних пропозицій і документувати на фото або відео те, що відбувається.
У кілька разів знижені пороги, після яких природні монополії зобов'язані проводити тендери і публікувати детальну інформацію при закупівлі за власні кошти (було 5 млн. грн. для товарів та 10 млн. грн. для робіт, стає 1 і 5 млн. грн. відповідно). Також монополії зобов'язані звітувати про закупівлі, проведені без тендерних процедур.
Ці та інші нововведення дозволяють одразу посилити контроль над державними закупівлями та ефективно впливати на корупцію в тендерах вже сьогодні.
Ухвалення закону було однією з вимог отримання Україною грошової допомоги від Міжнародного Валютного Фонду та умовою відновлення закупівель державою.
Графічні матеріали Центру Політичних студій та аналітики